Čára

Čiara
The Line
Krimi
Premiéra Červenec 2017
108min.

Slovensko-ukrajinská hranice krátce před vstupem Slovenska do schengenského prostoru. Zdejší lidé, na které centrální moc jaksi zapomněla, si tu zařídili život po svém. Ve složité, lety vyladěné spleti vztahů, vazeb a zájmů vedou své zdánlivě poklidné životy, financované ovšem pašováním cigaret, lidí… zkrátka všeho, na čem lze vydělat.

Adam Krajňák (Tomáš Maštalír), šéf pašerácké skupiny, se snaží svou občas drsnou profesi udržet v „morálně přijatelných“ mezích a balancovat mezi zájmy podniku a rolí odpovědného a starostlivého otce. Jak iluzorní a křehká jeho snaha ve skutečnosti je, se ukáže ve chvíli, kdy nastolenou rovnováhu naruší blížící se změna poměrů, tedy vstup Slovenska do Schengenu, a také osobní i obchodní zájmy dalších spoluhráčů. Po jedné zachycené zásilce se tak spouští osudový řetězec událostí, jež nevyhnutelně spějí k tragédii a k naprosté destrukci světa, který Adam kdysi nejen znal, ale i ovládal.

Šestačtyřicetiletý absolvent VŠMU v oboru herectví i režie Peter Bebjak, jenž se v českých kinech loni ukázal jako herec v Hřebejkově Učitelce (2016) a jako režisér dramatem Čistič (2016), kladl při natáčení scénáře Petera Balka důraz na pečlivé vykreslení spletité mozaiky vztahů. Kromě toho se zaměřil také na budování svébytné atmosféry místa stranou všeho velkého dění, řízeného svéráznou symbiózou dvou národnostních a kulturních vlivů. Tomu odpovídá i tempo filmu, které namísto strhující akce sází spíše na mlčenlivou nehybnost a postupné posilování pocitu bezvýchodné osudovosti.

V domácích podmínkách, kde je vznik netriviálního, formálně svébytného thrilleru spíše nesplnitelným přáním, je slovenský příspěvek k žánru dosti inspirativní. Není tedy divu, že ho karlovarský festival v letošním roce zařadil do hlavní soutěže, kde si jeho tvůrci užili světovou premiéru.

Iva Hejlíčková
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017
Oficiální text distributora.