VERONIKA RICHTEROVÁ: NO-MAD CABIN

St 24.11. - Ne 09.10.
12:00 - 17:00
výstava
Galerie Josefa Jambora
-
-
PŘÍSTŘEŠEK PRO UPRCHLÍKY

Instalace přístřešku pro uprchlíky v prostoru zahrady Galerie Josefa Jambora zpřítomňuje téma a realitu života v uprchlických táborech. Nabízí dočasné bydlení pro uprchlíky z odpadových materiálů, jež běžně vyhazujeme. Je určen především pro lidi, kteří jsou nuceni přežít v provizorních uprchlických táborech nebo v jejich okolí v miniaturních stanech nebo v improvizovaných přístřešcích vyrobených z plachet a igelitů. Alternativou pro ně může být vlastnoručně postavený domek z PET lahví, jimiž jsou například řecké uprchlické tábory zaplaveny, a z palet, které se dají najít v okolí.

„Mým cílem je zlepšit tepelné podmínky dočasného bydlení, poskytnout obyvatelům trochu více soukromí a pocit vlastního domova,“ říká Veronika Richterová. Výstavba domku je kutilská práce s lokálně dostupnými materiály. Může se na ni podílet celá rodina, sousedé nebo přátelé a sdílet radost ze společné práce. Přístřešek může dodat tolik postrádaný pocit soukromí i hrdosti na vlastní zručnost. A na nezbytně nutnou dobu se může stát něčím jako domovem.
 
Základní modul stavby, modifikovatelné podle potřeby, má obytnou plochu 8 m2. Do konstrukce z 20 palet je vertikálně v pěti řadách fixováno cca 800 lahví naplněných pískem či zeminou. Ty zajistí stabilitu, izolaci i akumulaci tepla. Drobné škvíry mezi nimi v létě domek ochlazují, na zimu jsou utěsněny a stěny zvenku překryty plachtou, zevnitř dekami. Řešeno je i topení. Voda z dvojité střechy se svádí a filtruje. Zadní část je rozšířena o venkovní přístřešek (umývárna, úložiště).

Dílo je součástí projektu No-Mad Design, jenž je určen lidem, kteří se nedobrovolně stali nomády. Mezi další předměty no-mad designu patří například tkalcovský stav z palet, pícka z barelu, pec na pizzu nebo ohřívač z plechovek.
 
Veronika Richterová (*1964) je absolventkou Ateliéru Monumentální malby na UMPRUM v Praze. Ve své sochařské práci se dlouhodobě zabývá využíváním a estetikou odpadových materiálů a vytváří objekty a instalace z PET lahví, tzv. PET-art. Zaměřuje se na možnosti upcyclingu a šíří téma udržitelnosti v umění. Z posledních výstav uveďme Letem světem, nejen s petem (2021) v galerii Lapidárium v Broumově, Japonsko v detailech (2019) v galerii Mona Lisa v Olomouci (s M. Cihlářem), Tentacles (2017) v Českém centru v Tokiu, Srdceráj (2015–17) na zámku v Litvínově (s M. Cihlářem) a V zámku a za zrcadlem (2011) ve Východočeském muzeu v Pardubicích.

Společně s manželem, grafikem Michalem Cihlářem se věnuje fotografickým a deníkovým sběrům během cest po světě i doma. Vydávají autorské publikace: Japonsko v detailech a ve dvou deníčcích (2021), Zvěrstvo (2007), Kambodža v detailech (2006) nebo Cuba v detailech (2005). Žije a tvoří v Buštěhradu u Prahy.

Instalace domku: Miroslav Juříček, Vladimír Krajča
Kurátorka projektu: Radka Kaclerová